Başkan Şahin: “Vatandaş Bildirimleri Bizlere Düzenleme ve Denetleme Faaliyetlerimizi Gerçekleştirirken Yol Gösteriyor”
Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığınca hazırlanan 2020 Vatandaş Bildirimleri Yıllık Raporu açıklandı. E-Devlet, RTÜK web sitesi, ALO 178, RTÜK Mobil uygulaması ve çeşitli kanallar üzerinden Üst Kurula 283 bin 498 kişi şikâyette bulundu. Yapılan şikâyetler doğrultusunda salgın döneminde izleyicilerin RTÜK’ e geribildirimlerinin yüzde 164 arttığı gözlemlendi.
Kamuoyu, Yayın Araştırmaları ve Ölçme Dairesi Başkanlığınca hazırlanan 2020 Vatandaş Bildirimleri Yıllık Raporu’na göre RTÜK İletişim Merkezine yapılan bildirimlerin çoğunluğu 280 bin 931 adedi şikayet olarak yer alırken 1455 adedi öneri ve talep, 1112 adedi ise beğeni içerikli bildirimler olarak belirtildi.
“En çok şikayet dizi filmlere yapıldı”
Geçen sene Üst Kurula ulaşan 283 bin 498 bildirim arasında 94 bin 705 şikayetle dizi filmler ilk sırada yer aldı. 2020 Vatandaş Bildirimleri Yıllık Raporu’na göre en çok şikayet dizi filmlere yapıldı.
Vatandaşlar, en çok 94 bin 795 bildirimle dizi filmleri şikâyet etti. Dizi filmlere yönelik şikayetlerin ortak noktasını, "kuruluş ve kişileri eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, aşağılayıcı veya iftira niteliğinde ifadeler içeren, insan onuru ve özel hayatın gizliliğine aykırı yayın" oluşturdu.
Kovid-19 salgını nedeniyle televizyon izleme süresinin artmasıyla birlikte Üst Kurula gelen şikâyetlerde geçen yıl 2019'a göre artış yaşandı. RTÜK'e 2019'da 107 bin 414 bildirim gelirken, bildirimlerin yüzde 43,4'ünü dizi filmler oluşturdu. Dizi filmlere gelen şikayetleri tele-alışveriş yayınları, sohbet programları, beceri ve direnç yarışmaları ve reality show programları takip etti.
Dizi filmlerden sonra en çok şikayet gelen program türü, 75 bin 774 bildirim ile "reality show"oldu. Bunu 68 bin 51 bildirim ile "haber programları", 6 bin 109 ile "yorum programları", 5 bin 989 bildirim ile "beceri ve direnç yarışmaları" oldu.
"Salgın döneminde televizyon izleme süresinde artış yaşandı"
RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin vatandaş bildirimlerindeki ciddi artışın salgın dönemindeki televizyon izleme süresindeki artışla doğru orantılı olduğunu ifade etti. Bu bağlamda RTÜK İletişim Merkezine gelen vatandaş bildirimlerinde bir önceki yıla göre yüzde 164 oranında dikkat çekici bir artış yaşandığını söyledi.
“Vatandaş bize rahatlıkla ulaşabiliyor”
Raporda yer alan bilgilere göre en çok bildirim, 41-50 yaş grubundaki vatandaşlar tarafından yapılırken, bildirim yapanların yüzde 39,7'si üniversite, yüzde 22,2'si lise ve yüzde 10,4'ünün lisansüstü eğitim mezunu olduğu; bildirimde bulunanların yüzde 54,5'ini erkekler, yüzde 45,5'ini kadınlar oluşturduğu belirlendi.
Başkan Şahin, RTÜK olarak vatandaşların bildirimlerine çok önem verildiğini ve hassasiyetle incelendiğini vurgulayarak rapor hakkında şu ifadelere yer verdi:
"RTÜK, aziz milletimizin görüşlerine çok önem veriyor. Halkımızın talep ve beklentilerini sürekli dinleyerek notlarımızı alıyor ve gereğini yapıyoruz. İsteyen herkes bizlere Alo 178, 444 1 178, e-Devlet, RTÜK Mobil telefonlarımızdan, yurt dışından da erişilebilen çağrı hattımızdan ya da CİMER, sosyal medya, internet gibi çeşitli mecralardan rahatça ulaşabiliyor. Açık kapı iletişim politikamızın gereği halkımızdan gelen verileri titizlikle analiz ediyoruz. Bu vatandaş bildirimleri bizlere düzenleme ve denetleme faaliyetlerimizi gerçekleştirirken yol gösteriyor.”